Tverretatlig, tverrprofesjonelt og interkommunalt samarbeid – på vegne av barn og unge.
En samtale med utgangspunkt i erfaringer fra Haugalandsløftet 2012-2017.
Den første av fire klare forventninger til PP-tjenesten som ble presentert i Meld. St. 18 (2010-2011) Læring og fellesskap handler om at PPT skal bidra til helhet og sammenheng i tjenestetilbudet til barn og unge med særskilte behov. I dette ligger blant annet klare forventninger om samarbeid med andre instanser både i og utenfor kommunen. I denne samtalen drøftes betydning av og mulighetene og utfordringene knyttet til både tverretatlig, tverrprofesjonelt og interkommunalt samarbeid «på vegne av barn og unge», som var undertittelen på Haugalandsløftet, et fem-åring regionalt utviklingsprosjekt som er utgangspunkt for samtalen. Og dessuten; hvordan man kan få god samarbeidspraksis til å leve videre etter endt prosjektperiode.

Videosamtale med utgangspunkt i erfaringer fra Haugalandsløftet 2012-2017, Marit E. Ness og Marit Mjøs
Refleksjonsspørsmål til tema
- Hvordan vurderes betydningen av tverretatlig samarbeid ved ditt PPT-kontor?
- Hvilke instanser er det viktigst for PPT å ha et avklart samarbeid med?
- Hva kan PPT gjøre for å initiere / bidra til utvikling av tverretatlig samarbeid?
- Hva kan for ditt PPT-kontor være begrunnelsen for og gevinstene av et interkommunalt PPT-samarbeid, og hvordan kan dette organiseres?
1: Rådgivning og veiledning
2: Organisasjonsutvikling og endringsarbeid
3: Læringsmiljø og gruppeledelse
Fellesdel
Informasjon bl.a. innenfor lovverk og sentrale føringer for PPT
Etikk og rådgivning
Retningslinjer
Systemrettet arbeid
Forståelse av "systemrettet arbeid"
Sakkyndighet og forvaltning
For PP-tjenesten
Lenkesamling
Relatert til PP-tjenesten
Litteratur
Fagartikler