Modul 4: Ledelse og lederutvikling

I dette emnet er det gjort et utvalg med utgangspunkt i begrepene rolle og posisjon, relasjon og prosess, samt endringsprosesser

Emne ledelse og lederutvikling er strukturert ut fra en forståelse av: (1) ledelse som rolle og posisjon, (2) ledelse som relasjon og prosess, samt (3) lederutvikling på ulike nivå.

Tema ledelse som rolle og posisjon betrakter virkeligheten med utgangspunkt i PP-lederens hverdag. Tema ledelse som relasjon og prosess dreier fokuset mer over på endringsprosesser, og betydningen av relasjoner i teamarbeid, for PP-lederens samarbeid eksternt, samt implementeringsarbeid i skole og barnehage.

Tema lederutvikling presenteres et utvalg verktøy man kan benytte seg av i arbeid med å utvikle seg selv som leder, men også sammensetting og utvikling av team.

Last ned:

Refleksjonsspørsmål

PP-lederens virkelighet

Anne Sofie S. Samuelsen, Seniorrådgiver NTNU, IPL

Her belyses lederen og PP-tjenestens mandat og myndighet på statlig og kommunalt nivå. Videre presenteres ulike tjenesteinterne organiseringsformer.

PP-lederens arbeid med ekstern ledelse

Lars Arild Myhr, Ass. senterleder og høgskolelektor. SEPU, Høgskolen i Hedmark

Tema ledelse som relasjon og prosess dreier fokuset mer over på endringsprosesser, og betydningen av relasjoner i teamarbeid, for PP-lederens samarbeid eksternt, samt implementeringsarbeid i skole og barnehage. Det første bidraget setter søkelyset på ekstern ledelse.

Grow – brukt på individ- og teamnivå

Ingrid Wibe, Organisasjonspsykolog, Senter for ledelse.

GROW er et verktøy man kan benytte seg av i arbeid med å utvikle seg selv som leder, både i relasjon til enkeltindivider og i utvikling av team.

DiSC – lederutviklingsverktøy

Ingrid Wibe, Organisasjonspsykolog, Senter for ledelse.

DiSC er en personlighetstest for vurdering av sosial kompetanse og relasjonelle ferdigheter. Testen kan anvendes som et verktøy for å forbedre teamarbeid og kommunikasjon i en organisasjon.

Overføring av læring fra lederutvikling

Ingunn Dahler Hybertsen, Førsteamanuensis NTNU, IPL og
Anne Sofie S. Samuelsen, Seniorrådgiver NTNU, IPL

Bidragene belyser to tilnærminger til ledelse, og hvordan ledelse kan læres. Videre presenteres en modell for læringsprosesser i lederutviklingsprogram, og diskuteres hvordan læringen kan overføres tilbake til PP-lederens hverdag.

Fellesdel

Informasjon bl.a. innenfor lovverk og sentrale føringer for PPT

Brukerveiledning

For nettressursen

Lovverk og lovanvendelse

For PP-tjenesten

Etikk og rådgivning

Retningslinjer

Kvalitetskriterier

For PP-tjenesten

Systemrettet arbeid

Forståelse av "systemrettet arbeid"

Sakkyndighet og forvaltning

For PP-tjenesten