Proaktive strategier –

Bruk av klasseregler, muligheter og dilemmaer.

Innledningsvis defineres begrepet proaktiv og hva proaktiv klasseledelse handler om. Deretter gjennomgås fordelene ved bruk av regler i klasserommet for å utvikle et godt læringsmiljø. Til slutt problematiseres bruken av regler og det trekkes fram noen viktige dilemmaer når vi skal anvende metoder og prinsipper som skal være felles for alle i en klasse, er det mulig?

Videoforelesning: Proaktive strategier, Arne Tveit og Torill Moen

Refleksjonsspørsmål til tema

Proaktive strategier – bruk av klasseregler, muligheter og dilemmaer, Arne Tveit og Torill Moen

  1. Hva må til for at innføring og håndheving av regler i en klasse skal bidra til å skape et trygt og godt læringsmiljø?
  2. På hvilken måte gir det mening å reflektere over regler i lys av grunnleggende prinsipper som tilpasset og likeverdig opplæring, samt inkludering?
  3. Hvordan kan kontoret deres snakke med lærere og skoler om dilemmaene?

Fellesdel

Informasjon bl.a. innenfor lovverk og sentrale føringer for PPT

Etikk og rådgivning

Retningslinjer

Kvalitetskriterier

For PP-tjenesten

Systemrettet arbeid

Forståelse av "systemrettet arbeid"

Sakkyndighet og forvaltning

For PP-tjenesten

Litteratur

Fagartikler