Proaktive strategier –
Bruk av klasseregler, muligheter og dilemmaer.
Innledningsvis defineres begrepet proaktiv og hva proaktiv klasseledelse handler om. Deretter gjennomgås fordelene ved bruk av regler i klasserommet for å utvikle et godt læringsmiljø. Til slutt problematiseres bruken av regler og det trekkes fram noen viktige dilemmaer når vi skal anvende metoder og prinsipper som skal være felles for alle i en klasse, er det mulig?

Videoforelesning: Proaktive strategier, Arne Tveit og Torill Moen
Refleksjonsspørsmål til tema
Proaktive strategier – bruk av klasseregler, muligheter og dilemmaer, Arne Tveit og Torill Moen
- Hva må til for at innføring og håndheving av regler i en klasse skal bidra til å skape et trygt og godt læringsmiljø?
- På hvilken måte gir det mening å reflektere over regler i lys av grunnleggende prinsipper som tilpasset og likeverdig opplæring, samt inkludering?
- Hvordan kan kontoret deres snakke med lærere og skoler om dilemmaene?
1: Rådgivning og veiledning
2: Organisasjonsutvikling og endringsarbeid
3: Læringsmiljø og gruppeledelse
1: Utvikle læringsmiljøet
2: Lærer-elevrelasjoner
3: Proaktive strategiser
4: PPT i barnehagen
5: Muligheter og utfordringer
Fellesdel
Informasjon bl.a. innenfor lovverk og sentrale føringer for PPT
Etikk og rådgivning
Retningslinjer
Systemrettet arbeid
Forståelse av "systemrettet arbeid"
Sakkyndighet og forvaltning
For PP-tjenesten
Lenkesamling
Relatert til PP-tjenesten
Litteratur
Fagartikler