Sakkyndighet og forvaltning
Dette bidraget omhandler sakkyndighet og forvaltning. Del 1 omhandler sakkyndighet og forvaltning knyttet til spesialpedagogisk hjelp for bar før opplæringspliktig alder, og del 2 omhandler sakkyndighet og forvaltning knyttet til spesialundervisning i grunnopplæringen. Bargel berører mellom annet formål, sakkyndighetsmandat, og selve sakkyndighetsarbeidet.
Sakkyndighet og forvaltning knyttet til barnehage:

Videoforelesning: Sakkyndighet og forvaltning - del 1 , Helen Lovise Bargel
Refleksjonsspørsmål
Sakkyndighet og forvaltning.
Spesialpedagogisk hjelp. Helen L. Bargel
- Reflekter over betydningen for PP-tjenestens arbeid med sakkyndig vurdering å ha utgangspunkt i Formålet med barnehagen og Formålet med den spesialpedagogiske hjelpen.
- Med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets presiseringer av PP-tjenestens sakkyndighetsmandat, reflekter over behovet for tiltak for å etterleve presiseringene i egen PP-tjeneste over tid.
- Drøft utfordringene for PP-tjenesten når det gjelder informasjonsinnhenting og vurdering av om en kan hjelpe på barnets behov innenfor det ordinære barnehagetilbudet.
Sakkyndighet og forvaltning knyttet til skole:

Videoforelesning: Sakkyndighet og forvaltning - del 2 , Helen Lovise Bargel
Refleksjonsspørsmål
Sakkyndighet og forvaltning.
Spesialundervisning. Helen L. Bargel
- Reflekter over betydningen for PP-tjenestens arbeid med sakkyndig vurdering å ha utgangspunkt i Formålet med opplæringen.
- Med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets presiseringer av PP-tjenestens sakkyndighetsmandat, reflekter over behovet for tiltak for å etterleve presiseringene i egen PP-tjeneste over tid.
- Drøft utfordringene for PP-tjenesten når det gjelder informasjonsinnhenting og vurdering av om en kan hjelpe på barnets vansker i den ordinære opplæringen.